- Bereikbaar via WhatsApp
- Bezoek onze uitgebreide showroom
- Levering in België! Voor zowel Particulier als Zakelijk
- 8.5 uit 220 beoordelingen
- Home
- Kantoorinrichting
Uw kantoor voorbereiden op hybride werken? 3 tips voor een goede basis
2021-06-09Leestijd: 5 minuten
Nu de ene na de andere versoepeling in de coronamaatregelen wordt doorgevoerd, wordt het steeds belangrijker om na te denken over de manier van werken ná de coronacrisis. En hoewel we zeker weer terug naar kantoor vertrekken, zal thuiswerken ook onderdeel blijven van de normale werkweek. En dus wordt het zogenoemde ‘Hybride werken’ de nieuwe standaard. Maar hoe ziet dit eruit? En waarmee moet u rekening houden bij het inrichten van uw kantoor dat voldoet aan de normen van hybride werken?
Wat houdt hybride werken precies in?
Voordat het coronavirus zijn intrede deed, was thuiswerken eerder een uitzondering dan de regel. Tot vorig jaar. Want door de maatregelen rondom het virus kwam het thuiswerken noodgedwongen in een stroomversnelling. Hoewel het ernaar uitziet dat we op korte termijn weer volop naar kantoor kunnen, heeft het coronavirus er toch voor gezorgd dat we anders zijn gaan kijken naar de standaard werkwijze. Een groot deel van de medewerkers heeft de wens om deels thuis te blijven werken, en deels op kantoor. Ofwel: hybride werken. Binnen deze situatie beperken we kantoorbezoek tot een aantal dagen per week.
Het kantoor als ontmoetingsplek inrichten
Bij hybride werken doet het kantoor vooral dienst als ontmoetingsplek, waar ruimtes zijn ingericht voor contact met collega’s, samenwerken, werkoverleg en ontspanning. Het 'thuiskantoor' wordt hier juist als standaard werkplek gebruikt. Dat verhoogt niet alleen de productiviteit; ook zorgt het ervoor dat het werkgeluk een flinke boost krijgt. Toch is de kans groot dat beide werkplekken op dit moment nog niet ingericht zijn op hybride werken. Hoe zorgt u voor de juiste basis? We geven u 3 tips.
Behoefte aan advies op maat? We komen graag langs! Neem contact met ons op voor een afspraak.
1. De juiste werkplekken
Bij hybride werken draait alles om flexibiliteit. Sluit daarom het kantoormeubilair hierop aan. Binnen het hybride werken worden flexwerkplekken belangrijker dan ooit: er zal immers een minder grote, maar wisselende bezetting zijn. Elektrisch verstelbare zit-sta bureaus kunnen binnen deze hybride kantoren niet ontbreken. Deze bureaus zijn gezond en flexibel, want naast ergonomisch afwisselen tussen zittend en staand werken, kan ook elke medewerker gebruik maken van deze bureaus doordat u ze eenvoudig in hoogte verstelt. Wilt u met uw kantoormeubelen snel kunnen op- en afschalen? Inspelen op nieuwe medewerkers met een flexibele maatwerkoplossing en hierbij volledig worden ontzorgd? Maak kennis met ons 'kantoormeubilair-as-a-service'-concept.
2. Creëer verschillende ruimtes
Vergaderingen, presentaties, samenwerken, ontspanning of even bellen met die thuiswerkende collega. Om hybride werken te faciliteren, zullen we ook anders om moeten gaan met de ruimtes in kantoor. En dus is het zaak om het kantoor steeds meer in te delen op basis van zones die een specifieke functie vervullen. Stiltewerkplekken om even gefocust te kunnen werken of in alle rust te bellen of overleggen, zoals in De Hut of onze Silent Room. Projectruimtes om met meerdere collega’s aan een project te werken en vergaderruimtes voor presentaties of teamoverleg. Zo’n vergaderruimte creëert u in een aparte ruimte, maar ook als afgescheiden plek binnen een open ruimte – bijvoorbeeld door middel van een Flexwall – om het open karakter te waarborgen.
3. Zorg voor ontspanning
Binnen het nieuwe werken geldt dus dat het kantoor fungeert als ontmoetingsplek. Niet alleen om samen te werken, te overleggen of te presenteren; ook om te ontspannen met collega’s. En dus zien we in deze hybride kantooromgevingen steeds meer ontspanningsruimtes met een huiselijke omgeving. Loungemeubilair, gezellige zitjes en diverse ontspanningsproducten. Een potje tafeltennis, tafelvoetbal of poolen zorgt namelijk voor plezier en gezelligheid onder collega’s, en daarnaast ook nog voor een verhoogde productiviteit, energie en motivatie. Win-win, dus.
Extra tip: vergeet de thuiswerkplek niet
Ook het thuiskantoor blijft een belangrijke werkplek. Vergeet deze dus zeker niet! Net als op kantoor, hoort ook thuis ergonomische verantwoord meubilair te staan. Dus: niet meer werken aan de keukentafel of op die harde stoel. Een goed, in hoogte verstelbaar bureau, een ergonomische bureaustoel en de juiste ergonomische accessoires, zoals een monitorverhoger of monitorarm en een ergonomische muis zijn onmisbaar. Alles draait om het goed kunnen instellen van de werkplek, zodat lichamelijke klachten vermeden kunnen worden. Wilt u ook hierin niet inleveren op de flexibiliteit? Bij Officetopper heeft u ook de mogelijkheid om een thuiswerkplek te leasen!
Advies op maat
Hoewel u met bovenstaande tips al flink wat stappen kunt zetten, blijven dit algemene tips. En dat terwijl de inzet van hybride werken natuurlijk per organisatie verschillen. Bij de precieze invulling helpen we u graag. Bent u geïnteresseerd in een totaaloplossing op maat? Gericht advies? Of even sparren over de laatste punten? We komen graag bij u langs om mee te denken over de invulling van uw ruimten, kantoormeubelen en inrichting en maken hiervoor een plan op maat. Neem contact met ons op, dan maken we direct een afspraak!