- Bereikbaar via WhatsApp
- Bezoek onze uitgebreide showroom
- Levering in België! Voor zowel Particulier als Zakelijk
- 8.5 uit 220 beoordelingen
- Home
- Kantoorinrichting
Hoe maakt u flexwerkplekken op kantoor?
2023-03-03Er wordt steeds meer vanuit huis gewerkt, waardoor de werkplekken op het kantoor haast nooit meer volledig bezet zijn. En dat is zonde van alle ruimte! Steeds meer bedrijven kiezen er daarom voor om het aantal werkplekken af te schalen, en te werken met flexwerkplekken. Op die manier faciliteert u in voldoende werkplekken voor de aanwezigen, én houdt u ook nog eens extra ruimte over voor andere zaken. Maar hoe zorgt u voor flexwerkplekken op kantoor? En hoe richt u de overige ruimte in? We vertellen het in dit blog!
De voordelen van een flexibele werkomgeving
Voor het creëren van een flexibel kantoor, of een kantoor waar flexibel gewerkt wordt, zijn een aantal punten belangrijk. Natuurlijk hoeft dit niet te betekenen dat er een grootse verbouwing nodig is, of uw gehele kantoorpand op de schop moet. Nee, met een aantal kleine aanpassingen in uw inrichting en werkplekken kunt u al grote winst behalen. Zo zorgt u niet alleen voor een efficiëntere werkomgeving; ook stimuleert een flexibele werkomgeving de productiviteit én het teamgevoel. Dat maakt het ook zo’n aantrekkelijke ontwikkeling in de kantoorinrichting. Hoe u dit doet? We noemen de drie basiselementen van het maken van flexwerkplekken op kantoor.
Zorg voor eenvoudig verstelbare werkplekken
De essentie van flexwerkplekken is dat iedere medewerker aan iedere, willekeurige werkplek kan werken. Dit maakt de vaste werkplekken verleden tijd, waardoor minder bureaus en bureaustoelen nodig zijn. Toch kán dit ook problemen opleveren. Want op de werkplek is het juist belangrijk dat u er in de juiste werkhouding, afgestemd op uw lichaam, kunt werken. We adviseren daarom om voor de flexwerkplekken te kiezen voor eenvoudig verstelbare bureaus en ergonomische bureaustoelen. Ook de accessoires, zoals een monitorarm of laptopstandaard, zijn het liefst zo eenvoudig mogelijk te verstellen.
Geen bureaus met vaste, of lastig te verstellen, hoogte, dus, maar bureaus die voorzien zijn van elekrische hoogteverstelling of slingerverstelbaar zijn. En natuurlijk geldt ook voor de bureaustoelen dat deze eenvoudig te verstellen zijn naar bijvoorbeeld de juiste zithoogte en -diepte en rughoogte. Dat maakt het voor iedere gebruiker eenvoudig om in de juiste, ergonomische werkhouding te kunnen werken.
Creëer voldoende persoonlijke opbergruimte
Als u gaat werken met flexwerkplekken, is het van belang om ook direct een ‘clean desk policy’ in het leven te roepen. Want: als een werkplek continu wisselende gebruikers heeft, is het óók essentieel om aan het einde van de werkdag te zorgen voor een schone, lege werkplek. Zo kan de gebruiker na u direct aan de slag. Om te zorgen voor zo’n lege werkplek, is voldoende persoonlijke opbergruimte essentieel. Denk hierbij eens aan lockerkasten; grote kasten met diverse, kleine kluisjes die elk op slot kunnen. Ideaal voor gebruik door meerdere personen, zodat ieder één kluisje toegekend krijgt voor zijn of haar eigen spullen. Dat maakt dat iedereen tóch een eigen opbergplekje heeft, en dus aan het eind van de werkdag al hun spullen met een gerust hart kunnen achterlaten.
Zorg voor voldoende overlegruimtes en stiltewerkplekken
Door het afschalen van het aantal werkplekken, zal er een hoop ruimte in uw kantoor vrijkomen. Gebruik deze ruimte voor het creëren van meer (kleinere) overlegruimtes en stiltewerkplekken. Juist met het flexibel werken, of het hybride werken, wordt het kantoor steeds functioneler gebruikt. Men vertrekt immers naar kantoor om samen te werken of over specifieke zaken met elkaar te overleggen; het thuiskantoor wordt met name gebruikt om de eigen werkzaamheden weg te werken. En dus zijn die overlegruimtes in het flexibele kantoor onmisbaar. Zorg voor comfortabele ruimtes met voldoende zitjes, (presentatie)middelen en een goede akoestiek. Of plaats bijvoorbeeld een belcel in de ruimte; dan heeft u direct alles wat u nodig heeft.